۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۰۳
کد خبر: 83299501
T T
۰ نفر

تهران-ایرناپلاس- عضو فراكسیون امید مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت بنزین می‌گوید در صورتی كه شایعه افزایش قیمت بنزین واقعی باشد و این اتفاق بیفتد، مجلس حتماً به این موضوع وارد می‌شود تا جلوی فشار بر مردم گرفته شود. صنعت خودروسازی و تكنولوژی ما مقصر است، مردم نباید تاوان بدهند.

بهرام پارسایی در واكنش به شایعه افزایش قیمت بنزین به ایرناپلاس می‌گوید: افزایش قیمت بنزین در قانون برنامه چهارم یا پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود، اما راهی كه ما می‌رویم غلط است. درست است كه قیمت واقعی بنزین بیشتر از آن چیزی است كه الان عرضه می‌شود و روزانه 90 میلیون لیتر مصرف داریم، اما با توجه به تجربه‌ای كه از قبل وجود دارد، راهكار، افزایش قیمت و افزایش فشار به مردم نیست.

او با بیان اینكه صنعت خودروسازی در دنیا به سمت كاهش مصرف سوخت پیش می‌رود، ما هم همین مسیر را باید برویم توضیح می‌دهد: خودروساز‌های داخلی بازار را انحصاراً به خود اختصاص داده و از واردات خودرو‌های كم‌مصرف، هیبریدی و برقی جلوگیری می‌شود. اگر این وضع اصلاح شود، نیاز به افزایش قیمت بنزین نداریم. در صورتی كه تكنولوژیمان را مثل دنیا كنیم این مصرف به حداقل نصف می‌رسید. این است كه راهكار این موضوع افزایش قیمت نیست.

این عضو فراكسیون امید مجلس شورای اسلامی می‌گوید: تجربه چندین ساله نشان داده است كه این اقدام باعث كاهش مصرف بنزین نخواهد شد و فقط تبعات آن بر دوش مردم منتقل می‌شود. با افزایش قیمت بنزین تورم و گرانی بر كالا‌ها و خدمات كشور منتقل خواهد شد.

پارسایی اضافه می‌كند: الان مردم ما به‌ظاهر پول بنزین را ارزان می‌دهند، ولی خودرو‌های آنان هر 100 كیلومتر 12 لیتر بنزین مصرف می‌كند و این مقدار سه برابر میانگین جهانی است. در واقع، مردم الان همان بنزین سه هزار تومانی می‌خرند، چون مصرف سوخت خودرو‌های ما سه برابر میانگین جهانی است.

او تأكید می‌كند: بدون‌شك افزایش قیمت بنزین روی تمامی كالا‌های بازار اثر تورمی خواهد داشت. بعد از افزایش قیمت بنزین، هر كالایی را شما قیمت بگیرید، شاهد افزایش قیمت آن به بهانه گران شدن بنزین و گران شدن حمل‌ونقل خواهید بود؛ بنابراین ما با افزایش قیمت بنزین چندین، برابر فشار بر دوش مردم منتقل خواهیم كرد.

پارسایی می‌افزاید: در كشور ما بنزین به ظاهر ارزان است، ولی به دلیل اشكال در صنعت خودروسازی و عدم استفاده از تكنولوژی روز دنیا مردم همان بنزین با قیمت جهانی را خریداری می‌كنند؛ بنابراین مقصر صنعت خودروسازی و تكنولوژی ماست و مردم نباید تاوان این مسائل را بدهند. در صورتی كه شایعه افزایش قیمت بنزین به واقعیت بپیوندد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی موظفند به‌عنوان نماینده مردم به این موضوع وارد شوند و جلوی فشار بر مردم گرفته شود.
۰ نفر